Sunday 4 August 2013

10 wasiat / pesanan Rasulullah S.A.W kpd Puterinya Fatimah Az-Zahra

Fatimah Az - Zahra merupakan puteri baginda Rasulullah S.A.W . Baginda telah mewasiatkan 10 pesanan kepada puterinya , dan wasiat ini amatlah berharga dan ternilai bagi Fatimah Az - Zahra , dia m'aggap wasiat ini sebagai mutiara bagi dirinya . 10 pesanan tersebut adalah ,

  • Wahai Fatimah ! s'sungghnya , wanita yg m'buat tepung untuk suami & ank2 nya , Alah akan ttpkan kbaikan bg setiap biji gandum yg diadunnnya , serta Allah akan meleburkan segala keburukannya dan mengkatkan drjatnya .
  • Wahai Fatimah ! s'sungghnya , wanita yg b'keringat / b'peluh semasa menumbuk tepung untuk suami & ank2nya , Allah akan jadikan 7 tabir pemisah antra dia dan neraka .
  • Wahai Fatimah ! s'sungghnya , wanita yg m'minyakkan rmbut anknya serta myisirnya , dan mencuci pakaiannya , maka Allah akan mntpkan pahala baginya seprti pahala m'beri mkanan kpd 1000 org yg klaparan serta m'beri pakaian kpd 1000 org yg tdk m'punyai pkaian .
  • Wahai Fatimah ! s'sungguhnya , wanita yg m'bntu msalah jirannya dan mslh keluarganya , Allah akan m'bntu dya untuk meminum air dari telaga kautsar pada hari qiamat nanti .
  • Wahai Fatimah ! pkara yang paling utma selain yg sblm ini adalah keredhaan seorang suami kepada isteri . Jika suamimu tidak redha kepadamu , maka aq tidak akan m'doakanmu , ketahuilah fatimah , kemarahan suami adalah kemurkaan Allah .
  • Wahai Fatimah ! disaat seorang wanita mgndung , maka malaikat akan memohon keampunan baginya  , dan Allah akan meletakkan 1000 kebaikan baginya setiap hari , serta melebur 1000 keburukannya . Ketika seorang wanita sakit ketika melahirkan , maka Allah berikan pahala baginya sama dengan pahala pejuang di jalan Allah . Di saat seorang wanita melahirkan kandungannya , maka bersihlah dya dari dosanya sama seperti baru keluar dari kandungan ibunya . Disaat seorang wanita meninggal kerana melahirkan , maka dya tidak akan m'bwa sdikit pun dosa serta akan mendapat taman yang indah di dalam syurga . 1000 malaikat akan memohon keampunan baginya dan Allah meletakkan pahala baginya seperti pahala 1000 org yg menunaikan ibadah haji dan umrah . 
  • Wahai Fatimah ! disaat seorang isteri melayan suaminya sehari semalam  dengan rsa senang dan ikhlas , Allah akan mgmpuni dosa2 nya  serta memakaikan pkaian serba hijau pada hari qiamatdan Allah menetapkan baginya setiap rambut pada tubuhnya kebaikan dan pahala seperti100 kali menunaikan ibadah haji dan umrah .
  • Wahai Fatimah ! jika seorg isteri tersenyum di hadapan suaminya maka Allah akan memandang dya dengan penuh kasih sayang .
  • Wahai Fatimah ! disaat seorang isteri m'bntangkan alas tidur untuk suaminya dengan penuh senang hati , maka para malaikat akan memanggilnya untuk menyaksikan amalnya , serta Allah akan mengampunkan dosanya yg lalu dan akan dtg .
  • Wahai Fatimah ! Disaat seorang isteri meminyakkan kepala suaminya dan menyisirnya , meminyakkan janggutnya , serta memotong misainya dan kukunya  , maka Allah akan memberikan minuman yang dibuat indah untuknya , yang datng dari sungai - sungai di syurga . Alah juga akan memudahkan sakaratul maut baginya serta menjdikan kuburnya salah satu bhg taman di syurga . dya juga akan bebs dari seksa neraka dan dapat melintasi titian sirat dengan selamat

No comments:

Post a Comment