Sunday 30 March 2014

kepentingan b'kasih sayang sesama muslim


لاَ يُؤمِنُ أَحَدُكُمْ حَتَّى يُحِبَّ لأَخِيْهِ مَا يُحِبُّ لِنَفْسِهِ
maksudnya : " tidak beriman salah seorang diantara kamu sehingga kamu mencintai saudaramu sepertimana kamu mencintai dirimu sendiri . " ( hadith riwayat Bukhari & Muslim ) 

   Hadith ini Rasulullah tinggalkan buat kita sebgai satu pesanan & panduan dalam khidupan kita mengenai pentingnya mnjga p'saudaraan... dalam Al-Quran juga telah dinyatakan mengenai p'saudaraan antara org2x muslim ..... 

   Mengapa Rasulullah mengatakan sedemikian sedangkan p'saudaraan antara org muslim zaman mereka lebih baik dari zaman sekarang ? kerana Rasulullah mengetahui apa yg akan terjadi pada umatnya , iaitu umat akhir zaman . 

   Lihat saja umat Islam masa kini , masing2x pentingkan dunia , yang lebih tinggi menindas yg rendah , pntingkan jwatan n harta shingga sggup bunuh membunuh , bohong membohong , tindas menindas dan banyak lagi perkara keji yg dilakukan . Astaghfirullahaladzim ..... kata2x imam al ghazali , " aq rindukan peminpim atau pemuda yg menangis kerna memikirkan nasib rakyatnya " kemana kah mereka ??? pemuda Islam yg bjuang mnegakkan agama .... dgr khutbah , tazkirah , selawat , nmpk insaf tapi ,, Ya Allah rupanya alim2x kucing , bmksd t'sndri mnunjukkan keinsafan di wajah ... ALLAHUAKHBAR !! 

   Merujuk hadith tersebut , kita haruslah mencintai saudara kita sepertimana kita mencintai diri kita sendiri . Jika diri kita sakit , kita pasti jaga kan ? jika kita lapar kita pasti makan kn ? jika kita bermasalah kita pasti nak selesaikan kn ? jika kita memerlukan pasti Allah bantu kn ? semua tu ada maksud Allah takdirkan kejadiannya begitu .. mengapa ? kerana Allah hendak tunjukkan kepada hambaNya betapa pentingnya persaudaraan itu .. sekiranya kita memerlukan , pentingnya seseorang untuk membantu kita .. kalau saudara kita sakit kita bantu , lapar kita bantu , b'masalh pun kita bantu .... untuk apa tu ??? untuk meningkatkan Iman kita ... sekiranya kita baik n mjga sillaturrahim kita , Insya Allah , Allah akan mngirimkan org2x yg baik bagi mengiringi kita dan membwa kita dekat denganNya ...

   Tidak akan sempurna iman kita sekiranya kita mencaci dan membenci serta menjatuhkan saudara kita sendiri sedangkan kita seharusnya membantu mereka , tapi malangnya itu yg t'jdi pada zaman kita sekarang ... bangkit umat Islam , kita haruslah bersatu dlam menegakkan agma kita .... Sempurna nya iman kita jika kita bersatu dan saling sayang menyayangi saudara seagama kita ... antara perkara yg sng disebut , tapi sush dijaga ialah P'saudaraan .... mengapa ? kerna kita biasa menggunakan perkataan tersebut tapi kita tidak mendalami mksdnya ... buka minda kita , kita semakin ketinggalan .... ke mana umat Islam yg kuat ??

   Kesimpulannya , kita haruslah menjaga sillaturrahim antara kita jika ingin memiliki iman yang sempurna ... b'kasih sayanglah sesama kita maka dengan itu kehidupan kita akan semakin tenang n Insya Allah kehidupan umat Islam akan semakin terjamin n t'jaga ... ingt , umat Islam itu sebenarnya kuat jika kita bersatu n mengamalkan 2 hal yg Rasulullah tinggalkan buat kita yakni Al Quran dan As Sunnah ..... maju umat Islam ! ALLAHUAKHBAR !!

" Ukhuwah Fillah till Jannah "
 &
" Menjalinkan ukhuwah itu indah "

No comments:

Post a Comment