Monday, 20 October 2014

Isu hukum menyentuh anjing


Hai3x ..dunia2 ...dah nama pn dunia akhir zaman .. Banyak pkara jadi diluar jangka kita .. mcam isu yg tengah panas skrg isu kempen " i want to touch a dog " yg dilancarkan baru2 ni ..rmai umat Islam yg datang untuk memeriahkan pulak kempen tuu .. Astaghfirullah .. hmm dha smmgnya kita umat akhir zaman nie ,, yg sedar dunia nak kiamat ,,,perbanyakkanlah taubat ..liyana tak baik sangat nak pesan macam nie..liyana pn masih banyak liyana perlu betulkan ,, banyak sangat .. sama2 kita fikir .. masih sempat tak ALLAH nak terima taubat kita ...
ok berbalik dengan isu menyentuh anjing nie ,,,menurut pandangan Mazhab Shafie 
adalah seperti berikut : 

a) Diharuskan memelihara anjing untuk tujuan berburu, memelihara 
keselamatan rumah daripada dimasuki oleh pencuri, menjaga tanaman, 
rumah, harta benda dan sebagainya. 

b) Tidak dibolehkan memelihara anjing untuk tujuan hobi (pet) atau 
dijadikan sebagai binatang hiasan di rumah. Berdasarkan syarah Imam 
Nawawi dalam Kitab Majd al-Musyarah wa Muhadzah, juz 9, halaman 9 
menjelaskan bahawa tidak boleh memelihara anjing kecuali untuk 
berburu binatang, menjaga binatang ternakan, menjaga tanaman dan 
menjaga keamanan rumah. 

" fuqaha (ahli fekah) mengenai membela anjing cukup jelas iaitu ia akan menakutkan tetamu, berkurangan pahala satu qirot (satu qirot bersamaan bukit Uhud di Madinah), malaikat rahmat tidak memasuki kediaman dan tabiat anjing suka menjilat.  
"Imam al-Nawawi menyatakan tiga alasan membolehkan membela anjing iaitu menjaga tanaman, ternakan dan berburu," 

“Sesiapa yang memelihara anjing kecuali anjing buruan ataupun ternakan (menjaga ternakan) maka berkurangan pahalanya setiap hari sebesar qirat (Bukit Uhud)” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

kita umat Islam di Malaysia nyata berpegang dengan Mazhab Syafi'e .. so  jelas dari hadith tu pun kita dapat simpulkan mengenai hukum haram menyentuh yg jelas haram ...

# siapalah liyana nak bahaskan mengenai hal ni .. sdgkan liyana masih menuntut lagi ..tapi x salah kan kita bentangkan pendapat dan sebarkan ilmu .. ??

ALLAHUALAM .. :)


No comments:

Post a Comment